HTML

Facebook

Friss topikok

  • Attila Petry: @Attila Petry: Csak amnyit tennék hozzá,hogy sajnos melléütőttem balosokat akartam írní a jobbiko... (2018.06.02. 11:37) Sunyi tróger vagy, János!
  • : Németh Zsolt nem tett más, mint amit tesz az összes magyar értelmiségi,mely a mézes bödön közelébe... (2017.07.31. 13:39) Németh Zsolt a porcelánboltban
  • átlátó: @Terézágyú: Ühüm... Anno a budaörsi panelban, miután Szekszárdról fölsegítettem, a konyhaasztalomo... (2017.04.07. 10:46) Óriási baki Rákay Philip történelmi showműsorában
  • Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: @Bambano: Elnökként nem tudott közbeavatkozni. Ezért mondott le. (2017.03.14. 20:19) Na ki a báb?
  • Robur: @Putyinpárti Gyorsnaszád: Jól tolod!:-) így tovább. (2017.03.01. 23:56) Do-re-mi

Címkék

1956 (1) 1994 (1) 2012 január (1) 98 százalék (2) Adáshiba (1) áder jános (11) Áder János (4) adó (1) adókivetés (1) aláírásgyűjtés (1) alaptörvény (1) alaptörvény módosítás (1) Alkotmány (1) alkotmány (1) Alkotmánybíróság (5) alkotmánybíróság (2) alkotmánymódosítás (2) alkotmányosság (1) alkotmányos diktatúra (1) Amarcord (1) amerikai nagykövet (1) Amerikai ügyvivő (1) Angela Merkel (1) antifasiszta nagygyűlés (1) árvíz (1) arzén (1) atom (1) ATV (3) augusztus 20 (1) augusztus 20. (1) azeri (1) A béke menete (1) a nemzet sportolója (1) Bajnai Gordon (2) Bakács Tibor (1) baki (1) bakondi györgy (1) balog zoltán (2) Baló György (1) baltás gyilkos (2) bankcsőd (1) bankok (2) Bankszövetség (1) bányászok (1) Bárándy Gergely (1) barroso (5) bauer tamás (1) becsület (1) béka (1) békemenet (1) Bell (1) belpolitika (1) benzinpénz (1) bíróságok (1) bojkott (2) Bokros Lajos (1) bolgár magyar (1) böröcz istván (1) Brüsszel (1) brüsszel (1) call of duty (1) casco (1) CEU (1) civilek (1) clinton (1) családon belüli erőszak (1) Cséfalvay Zoltán (1) csömör (1) Czakó Gábor (1) darák péter (1) demokratikus diktatúra (1) Desszert (1) deutsch tamás (1) devizatartalék (1) diákaktivista (1) diáktüntetés (1) diáktüntetések (1) dk (1) dohánykereskedelem (1) dohányzás (1) doktori (1) doncsev andrás (1) dopeman (1) dózsa lászló (1) Egyenes beszéd (3) Egyenes Beszéd (1) egyházak (1) Együtt 2014 (1) előválasztás (1) előzetes választási regisztráció (1) élő adás (1) emútnyócév (1) ENSZ-közgyűlés (1) EP (1) EP-választás (1) Eper és vér (1) érdekvédelem (1) eskü (1) eskütétel (1) EU (3) EU-csúcs (1) EU-IMF-tárgyalások (1) EU-költségvetés (2) Európai Bíróság (3) Európai Parlament (1) eurovíziós dalfesztivál (1) eva (1) évértékelő (1) eximbank (1) facebook (1) fazekas géza (1) félkarú rabló (1) fellegi tamás (2) Fellini (1) felsőoktatás (1) fidesz (6) Fidesz (4) Firtl Mátyás (1) fizetés (1) fizetésmegváltás (1) fónagy jános (1) frakcióalapítás (1) frekvencia (1) futballdrukkerek (1) Galló Istvánné (1) gerő ernő (1) Giró-Szász András (3) Guinness-rekord (1) gulyas gergely (1) gulyás gergely (2) Gulyás Gergely (1) gyarmat (1) Győri Enikő (1) gyorsnaszád (1) gyurcsán ferenc (1) habony árpád (1) hajléktalanok (2) hallgatói tiltakozás (1) handó tünde (1) Hankiss Elemér (1) határon túli magyarok (1) Haza és Haladás (1) házelnök (1) házszabály (1) Hazudj ha tudsz! (1) hazugság (2) hazugságok (1) Herényi Károly (1) himnusz (1) híradó (1) híradózás (1) hírszerkesztés (1) hírtévé (2) Hírtévé (11) hoffmann rózsa (2) hóhelyzet (3) holokauszt (1) Holokauszt emléknap (1) horgony (1) horváth lászló (1) hunvald (1) húszezres (1) Húzós (1) idézetek (1) igazságszolgáltatás (1) IMF (2) imf (1) IMF-tárgyalások (1) imf tárgyalások (2) Index (1) internetadó (1) interpelláció (2) ítélet (1) járatszűkítés (1) jegybankelnöki fizetés (1) jelölés (1) jobbik (1) jog (1) jogállam (1) jogállamiság (1) josé manuel barroso (1) Jó Isten (1) Juhász Péter (1) jutalmak (1) Kálmán Olga (3) kampány (1) karácsony gergely (1) Karinthy Frigyes (1) károlyi szobor (1) katasztrófavédelem (1) katonai ügyészség (1) KDNP (1) keh (3) Kennedy (1) kertész ákos (1) kétharmad (1) kiadatás (1) klubrádió (2) Klubszoba (1) kocsis máté (2) kohéziós támogatás (2) Koko (1) kommunikáció (1) kontrát károly (1) Kónya Péter (1) kormány (1) kormányinfó (1) Kormányinfó (1) kormányszóvivő (1) kormányváltás (1) kormányzás (1) kormányzati propaganda (1) korrupció (1) köszszolgálati televízió (1) köteles beszéd (2) kövér lászló (9) közbiztonság (1) Közgazdász-vándorgyűlés (1) közoktatás (1) köztársasági elnök (6) kubatov gábor (1) különadó (3) külpolitika (1) labdarúgó eb (1) lapszemle (1) lázár jános (9) Lázás János (1) lemondás (2) lendvay utca (1) Lenin (1) lezsák sándor (1) le monde (1) lmp (1) (1) M1 (1) Maffiaállam (1) magyar (1) magyar-azeri (1) magyar-szlovák határ (1) Magyarország (1) magyarország (1) magyarság (1) magyar lengyel (1) magyar nemzet (1) magyar országgyűlés (2) Május 1. (1) manipuláció (1) Manninger Jenő (1) március 15. (1) martin schulz (1) Martonyi János (3) matolcsy (1) Matolcsy György (1) matolcsy györgy (4) máv menetrend (1) média (6) médiahatóság (1) médiatanács (1) megfigyelés (1) megszorítás (1) Merkel-Orbán (1) mesterházi attila (1) Mesterházy (1) Mesterházy Attila (3) mesterházy attila (6) Mészáros Antónia (1) Mészáros Zsófi (1) mikola istván (1) Milla (1) Mindenki (1) miniszterelnök (1) mirkóczki ádám (1) misszióvezetők (1) MNB (3) MSZP (3) mszp kongresszus (1) mtva (1) MTVA (3) munkahét (1) munkakezdés (1) nabucco (1) napirend előtt (1) nav (1) navracsics (1) Navracsics Tibor (1) navracsics tibor (2) Németh Zsolt (2) nemzet (1) nemzeti együttműködés (1) nemzetközi összeesküvés (1) nemzetpolitika (1) népszava (1) népszavazás (4) NER (6) netadó (1) nívó (1) nonprofit (1) nyílt levél (5) nyitrai zsolt (1) nyudíjazás (1) Obama (1) obersovszky péter (2) obstrukció (1) önkiszolgáló temetés (1) önkormányzat (1) önkormányzatok (1) opera (1) orbán ráhel (1) orbán viktor (83) orbán Viktor (2) Orbán Viktor (2) országgyűlés (1) Országgyűlés (2) országkép (1) orván viktor (1) Oscar (1) összefogás (1) Paks (1) pálffy ilona (1) pápa (1) paparazzi (1) parkolóóra (1) parlament (8) Parlament (2) parlamentáris diktatúra (1) pártfinanszírozás (1) Páva lánya (1) Páva Zsolt (1) pedagógusok (2) pedagógustüntetés (1) Petőfi Sándor (1) pintér sándor (1) Pityinger (1) plágium (12) pofon (1) Poldi bá (1) polics józsef (1) politika (1) politológia (1) politológusok (1) Polt Péter (1) portik-ügy (1) Prőhle Gergely (1) Pukli István (1) Puskás Ferenc (1) radikális ellenzék (1) rádióinterjú (2) rákay philip (1) rákosi mátyás (1) regisztráció (2) reklám (1) rendes ember (1) rendszerhiba (1) rendszerváltás (1) rendzavarás (1) respect (1) rétvári bence (1) Rétvári Bence (1) rezidencia (1) rezsiköltség (1) Rikkancs (1) rogán antal (1) Rogán Antal (6) rokkantnyugdíj (1) Romhányi József (1) Rónai Egon (1) RTL Klub (1) rulett (1) safarov (2) schmitt (1) Schmitt Pál (1) schmitt pál (23) Selmeczi Gabriella (1) simon jános (1) Simor András (1) simor andrás (2) Sing (1) SMS (1) soltész miklós (1) Sólyom László (1) Strasbourg (1) szabadságharc (1) Szabad szemmel (1) szabotázs (1) Szabó Anett (1) szájer józsef (3) szakszervezet (1) szalai annamária (1) szanyi tibor (1) szavazólap (1) századvég (1) személycsere (1) szilveszteri köszöntő (1) szobor (1) szociális kérdőív (1) Szolidaritás (1) szolidaritás (1) születésnap (3) tábornokper (1) Találkozás egy fiatalemberrel (1) Tállai András (1) tállai andrás (2) tandíj (1) Tarlós István (1) tasó lászló (1) Tavares-jelentéstervezet (1) Teremtő (1) timosenko (1) tojás (1) Törley Katalin (1) történelemhamisítás (2) törvényhozás (1) trafik (1) trafikmutyi (1) trafikosnő (1) tüntetés (7) TV2 (1) tv híradó (1) Ügyészség (1) ügynöklista (2) ukrajna (1) ünnepi beszéd (1) vad dezső (1) válaszlevél (1) választás (8) választási csalás (1) választási regisztráció (2) választójog (1) választókerületi pótlék (1) Vámosi-Nagy Szabolcs (1) vámpírkormány (1) Vár (1) Varga Mihály (4) vasárnapi újság (1) vasút (1) Vatikán (1) védőháló (2) végtörlesztés; (1) Vida Ildikó (1) világvége (1) Vizoviczki (1) vörös csillag (1) zsidózás (1) pál (1) Címkefelhő

A politológus szava mostantól fizetett hirdetés?

2012.03.02. 03:34 Poldi bá

Emlékszem, jó régen szellemi felüdülés volt megnézni néhány politológus vitáját a tévében. Finom árnyalatokból lehetett érezni, hogy melyik vitázó milyen irányba húz, de ez inkább csak némi pikantériát kölcsönzött a vitaműsornak. Okos emberek értelmes beszélgetései voltak ezek, rengeteg olyan dolgot (szempontot, megközelítést, háttérben megbújó tényt vagy szándékot) ismerhetett meg az ember, amire talán sose gondolt volna. A politológusok ezzel alapozták meg tekintélyüket, sőt, szakmájuk tekintélyét.

Aztán ugyanúgy erodálódott ez is, mint minden, ami egy kicsit is stimmelt ebben az országban. És ha ugrunk egy nagyot, mindjárt napjainkig, azt látjuk, hogy a megőrzött, már inkább hagyományos szakmai tekintély, vagy "egyéni arc" segítségével konkrét, földhözragadt agitációs és propagandamunka folyik a televíziókban.

Szándékosan nem írok neveket ebben a posztban, mert nem egyéni "magatartásproblémáról" van szó, hanem általános jelenségről. (Egyébként is tisztelet a nagyon csekély számú kivételnek.)

Nyilván alaposabban is érdemes lenne elemezni ezt a folyamatot. Talán azzal kezdődött, hogy a politika megpróbálta a maga javára fordítani a szaktudást. És a polititológus is csak egyszer él, ha olyan kéri, akinek eszméjével, személyével amúgy is szimpatizál, miért ne vállalhatna deklaráltan szerepet a dolgok jobbá tételében.

A baj csak az, hogy eddig mindenki úgy gondolta, a váltás után van visszaút. Néhány év az aktív politikában, az ideológiával átitatott adminisztráció valamely vezető posztján, majd visszamegyünk, s független ténymagyarázatokkal okosítjuk a nagyközönséget. Ez nyilvánvalóan nem megy.

A csaknem két éve kormányon lévő politikai erő ráadásul radikálisan nyúlt a kérdéshez. (Ehhez is.) Pokolba az árnyalt megoldásokkal, a híveinktől nem mismásolást, hanem egyértelmű kiállást várunk el. Magyarázzák meg az ő profi szókészletükkel, politológusi szakmaiságukkal, hogy miért nekünk van igazunk.

És lőn. Megvalósult. A tehetségtelenek bután, tenyérbe mászóan, a rátermettebbek profi módon, a valóban védhető érveket megkeresve és középpontba állítva - de akárhogy is, a papagájkommandó tagjaként magyarázzák a bizonyítványt. Az ember tátott szájjal ül a képernyő előtt és kicsit még szégyelli is magát. Helyettük.

És most napvilágot látott egy hír. A NFM tavaly szeptemberben - még Fellegi Tamás minisztersége idején - nyílt közbeszerzési eljárást hirdetett meg közvélemény-kutatási, tanácsadási, tanulmánykészítési és kommunikációs stratégiai feladatok elvégzésére. Decemberben szerződést kötött a Századvég Politikai Iskola Alapítvánnyal, a Strategopolis Stratégiai elemző és kommunikációs tanácsadó kft.-vel és a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-vel havi 37 millió forint értékben, 2014 végéig szólóan (tehát a következő választások utáni időszakra is).

A győztes megbízását később kiegészítették, s így összesen 2,18 milliárt forint lehet a sokrétű szellemi munkáért kifizetett vállalkozási díj végösszege.

Minden szabályos és nyilvános, maga a szerződés is elolvasható. Kiderülnek belőle a részletek, látható, hogy az állami megrendelő alaposan bebiztosítja magát, ilyen-olyan szankciókat helyez kilátásba, ha a vállalkozó nem szerződésszerűen teljesít.

Lesz is persze időközönkénti jelentés, nemzetközi összehasonlító elemzés a MÁV-csoport szerkezeti stratégiájáról, Budapest fejlesztéséről, a szerencsejáték-stratégiáról, a határon túli magyarokról, meg sok minden másról. Meg közvélemény-kutatás, meg mélyinterjú, meg koncepcionális előkészítés, meg sok-sok tanács, személyes is, mindenféle téren. És nem csak a kiíró tárcának, hanem az egész kormányzatnak.

2,18 milliárd forint rengeteg pénz. De mindenki láthatja, hogy az elvégzendő munka is sok.

Persze kommunikációs feladatok is vannak, így a közvélemény előtt eddig is szereplő szakemberek aztán egy kicsit más megvilágításba kerülnek. Ha szakmai okfejtésüket hallgatom, nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy ezt a mostani érvelést vajon melyik részjelentésben szerepeltetik majd.

Kezdenek megszaporodni a magyar kormány melletti kiállás lenyomatai a nemzetközi sajtóban is. A napokban a Financial Times egyik blogjában védte a magyar kormányt két századvéges "zászlóshajó".

Mi pedig újra szegényebbek lettünk valamivel ebben a kettészakított országban. A szó szoros értelmében "alkalmazott tudománnyá" vált a politológia. Ahogy e blog mottója szól: sajnos már nem csak az a szép zöld gyep fog nagyon hiányozni.

Tetszett a poszt? Poldi bá a Facebookon is:

40 komment

Címkék: századvég politológia

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

anonymand 2012.03.02. 04:45:31

Tisztelt Poldi bá!

Nyelvéből él a nemzet!
Egy része.

"A tehetségtelenek bután, tenyérbe mászóan, a rátermettebbek profi módon, a valóban védhető érveket megkeresve és középpontba állítva - de akárhogy is, a papagájkommandó tagjaként magyarázzák a bizonyítványt." - annyi azért engedtessék meg, hogy a mondatod hiányosságára felhívjam figyelmed. Kimaradt belőle, hogy éppen olyan ordas hazugságokat sulykolva, mintha kormánypárti szülők csinálták volna őket párthűségből. A leginkább "magatartásproblémás" valamikori Századvéges "választották önként az állami nyugdíjkasszába való visszalépést" kijelentésére célzok.
Nem általánosságban, konkrétan.
Vagy ugyanő hamis adatokkal ,érvel TV-műsorokban (Tét, Egyenes beszéd), majd vagy egy mondatnyi inzert, vagy egy alig nyilvánosságot kapott nyilatkozatban helyesbít.
Konkrétan.

Tisztelettel:
anonymand

Ps.: ha valaki nem tudná, Gíró-Görény András az eklatáns példa....

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2012.03.02. 10:25:00

Nem mostantól.

Már sok éve kerülnek a képernyőre a pázmányos-navracsics lurkók,
hogy magyarázzák a fidesz érdekét és zsenijét.

Egyenest a keltetőből, mint a kis Girosz is, bekerültek az összes tévé főműsoridejébe.

A nyakkendős reklámfiúk.

Doktor Gonzo 2012.03.02. 10:35:46

Hát, nem értek egyet a régi szép időkre vonatkozó nosztalgiáddal. Nekem a politikailag elkötelezett politikai elemző már akkor is a fából vaskarika kategóriába tartozott.

hurmazs 2012.03.02. 10:54:06

@Dr. simonmondja.: csak irigykedem az ilyen tömör fogalmazásra
ennyi

nincs semmi baj! 2012.03.02. 11:09:06

Régi vita, hogy lehet-e a politológus objektív. A politikatudomány műveléséhez elvileg ez nem szükséges, végül is a fizikusnak sem kell elektronná válnia, ha azt akarja kutatni, hogyan is viselkedik. Az a baj, hogy a fizikussal ellentétben a politológus saját kutatásának témájává tud válni, akár saját maga számára észrevétlenül is (engedjük most meg, hogy teszik, de nem tudják) sőt egyes vélemények szerint ez elkerülhetetlen. Ennek fényében érdemes elgondolkozni azon, hogy lehet-e tudomány a politológia egyáltalán? Ha nem, akkor pontosan arra való, amire a posztban szereplő arcok használják.

a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka 2012.03.02. 11:09:19

Két név:

Lengyel László
Ágh Attila

nem most kezdődött...

Avatar 2012.03.02. 11:25:27

Századvég, Nézőpont Intézet, Konzervatórium, stb. ezek olyan szervezetek, amiktől akkor érdemes olvasni, ha tudni szeretnéd, hogy a fidesz szerint hogyan kell értelmezned a valóságot, de a sima pártközleménynél valami (talán még) hitelesebb formátumba csomagolva próbálják eladni.

egyenlítő 2012.03.02. 11:28:13

@a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka:

Tudom, régen volt. Horn 94-ben felkért néhány közgazdászt, politológust, hogy vegyenek részt egy tanácsadó testületben. Ezek nagy része, köztük Lengyel László, nyilvánosan utasította vissza, hogy elköteleződjön a kormányzatnak.

Egyébként mindenfajta szakértői tevékenységre igaz, legyen az pénzügyi, műszaki, vagy politikai, hogy amíg tart a szerződésed, nem tevékenykedhetsz, nyilatkozhatsz a megbízód érdekeitől eltérően. Ha olyan érzésed támad, hogy nem vagy hajlandó/képes képviselni az érdekeit, fel kell mondani a szerződést, és az addig végzett munkát leszámlázni.

Avatar 2012.03.02. 11:32:11

Ja igen... Régen az újságírásról is azt tartották, hogy az per definíció független és jól megmondja az igazat, aztán megjelentek a pártszócső újságok, és szépen eltűnt az újságírás tekintélye, az is csak egy háborús frontvonal lett a pártok harcában... Ugyanez megy most a politológusoknál.

pierr 2012.03.02. 11:34:49

@a sötétség seregeinek vezénylő tábornoka:
és nincs is ezzel gond! kevés, mindenkitől független politológus tudna megélni ebből.
ők a politikai marketing részei, megrendelésre dolgoznak, a megrendelő igénye szerint.
akikről szó esette eddig is ezt csinálták, csupán szerényebb mértékben voltak láthatóak a médiában.

Európai Bigottság 2012.03.02. 11:41:15

@Dr. simonmondja.: pedig csak lakner féle idiótáknak meg somogyi féle szarháziaknak szabadna, igaz?

@egyenlítő: "Ezek nagy része, köztük Lengyel László, nyilvánosan utasította vissza, hogy elköteleződjön a kormányzatnak."
és mit modnott pontosan? "hülye vagy gyula, lebuktatsz?"

jdew · http://www.gt-electronics.net 2012.03.02. 11:58:00

"így összesen 2,18 milliárt forint lehet a sokrétű szellemi munkáért kifizetett vállalkozási díj végösszege."

És még hány ilyen néhány milliárd lehet itt-ott?

Amalfi 2012.03.02. 12:09:14

Azt azért észre kell venni, hogy a baloldali vagy liberális beállítottságú politológusok általában nem csak a jobboldallal, hanem a saját oldalukon történő jelenségekkel szemben is sokszor kritikusak. Jobboldalon vagy feltétlen hűség van, és a legvédhetettlenebb dolgokat is próbálják megmagyarázni, vagy ha betelik a pohár és a saját oldalukkal szemben is kritikusak lesznek, a saját közösségük egyből árulónak tekinti őket, és a jobboldaliságukat is elkezdi megkérdőjelezni.

Ébresztő magyar, elég volt, ne tűrd a diktatúrát! 2012.03.02. 12:19:19

A Fidesz kormányra kerülése esetén hogyan kezelné ezt a problémát (=az ügynökkérdést)?

(...)

- Az egyik legfontosabb dolgunk lesz ezzel a kérdéssel foglalkozni. Tiszta vizet kell önteni a pohárba. Olyan törvényt kell megalkotni, hogy az információs önrendelkezési jog alapján mindenkiről mindent nyilvánosságra lehessen hozni. Ez mindenképpen szükséges ahhoz, hogy az ország szembe tudjon nézni a saját múltjával, az emberek pedig egymás szemébe tudjanak nézni.

- Ez mit jelent?

- A törvény alapján mindenki alanyi jogon kapja meg az államtól az összes személyére vonatkozó dossziét úgy, hogy abból semmilyen adat ne legyen kihúzva. És ezeket az információkat az érintett, ha azt akarja, nyilvánosságra is hozhassa.

Deutsch Tamás, 2009. augusztus 25, a hazug disznó!

Bóvli kormány, világszégyen.

egyenlítő 2012.03.02. 12:27:18

@Európai Bigottság:

Nem, hanem azt, hogy meg kívánja őrizni a függetlenségét.

Különben meg miben buktatta volna le? A "Fordulat és reform", majd az azt követő MSZMP-ből való kizárása óta nem titok, hol áll.

A hozzászólásod atipikus példája a "más szemében a szálkát, magaméban a gerendát sem" hozzáállásnak, mert hogy itt nincs szálka.

egyenlítő 2012.03.02. 12:28:35

@Selmeczi a rusnya, buta, hazug szőke nő!:

Szerintem tévedsz! Nézd csak meg a pajta oldalán, mit is mondott valójában!

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2012.03.02. 12:34:02

A kérdés az, hogy egy adott politológus az elvárás szerint objektívitásra törekvő kutató szakember-e vagy pedig reklámarc és PR-alkalmazott.
Valószínűleg mind a kettő lehet, ahogy egy vegyész is szolgálhat a tudománynak, egy gyógyszercégnek vagy épp egy droglabornak.

A fontos, hogy akülönféle minőségek és funkciók egyértelműen elváljanak (azaz legyen disclamer). Egy politikai hirdetést magán hordozó szendvicsembertől senki nem várja el az objektivitást, sőt legtöbbször még a tényszerűséget sem, ahogy pl. a reklámoktól sem. Ennek megfelelően a megbecsültsége is max azzal egyenértékű. Ergo pénzért az elvártnak megfelelő kommunikációt és „elemzést” csirizelő profi (adott esetben prosti), szakmai szolgáltatásának ez a fajta rugalmassága és odaadása van beárazva. Alkalmazott politológia, ha úgy tetszik.

Független értelmiségiként a beárazás alapja az objektivitás és hitelesség, ami az előző esetben nem játszik.

Éppen ezért a választás az adott figura értékelését is eldönti, ha pártszolgálatra esküszik, akkor értékmérője olyan lesz, mint egy spindoktornak vagy kampánymenedzsernek, akinek elsődleges és egyetlen feladata egyben értékmérője megbízói sikeressége, és nem valamiféle általános és konkrét igazságok önmagukért való keresése, folyamatok elemzése (ahogy egy verőember sem mondhatja, ha a kassza mögül füttyentenek neki, hogy magát nem dobom ki, mert maga nekem szimpatikus és nem csinált semmi rosszat).

Mivel ők is a piacokról élnek, választhatnak, hogy terméküket kinek kínálják: a hitelességre és objektivitásra váró közegnek, vagy a kiszolgálást és pol-marketinget igénylő fizetőképes keresletnek.

A többi már gusztus és gyomor kérdése, ahogy a megítélésük is.
Gíró-Szász például még lehet sikeres PR-os, de független és hiteles szakértő már nemigen. A szakmájukra pedig ez annyira hat vissza, mint mondjuk a vegyészek esetében (kapcsolódva lásd még: Dürenmatt: Fizikusok).

Poldi bá 2012.03.02. 12:38:00

@Chigavera: Egyetértek!

Más szavakkal írtad meg azt, amit mondani akartam a poszttal. Itt arról van szó, hogy a maradék hitelességet feláldozva próbálják meg lenyomni a torkunkon a propagandát.

És mivel nem buták, ők is tudják, hogy ezzel hosszú távon kicsinálják magukat. De mégis teszik a dolgukat, mert nyilván muszáj.

pierr 2012.03.02. 12:40:31

"Mivel ők is a piacokról élnek, választhatnak, hogy terméküket kinek kínálják: a hitelességre és objektivitásra váró közegnek, vagy a kiszolgálást és pol-marketinget igénylő fizetőképes keresletnek."
ott van az igazság! a piacról élnek!

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2012.03.02. 12:48:03

@Poldi bá: Annyival egészíteném ki, hogy a "muszáj"/"nem muszáj" helyett inkább a "megéri"/"nem éri meg" dilemma a valószínűsíthető.
Azaz beárazzák a saját hitelességüket, ahogy mondjuk egy jó alakú örömlány beárazza az elvesztett "tisztességet", cserébe reméli, hogy lesz lakás és mercédesz, amíg le nem amortizálják annyira, hogy már nem tudja eladni magát egyik piacon sem.

Han Duo 2012.03.02. 13:07:29

@Európai Bigottság: Ja. ezek mennyire idióták (ahogy gondolod), viszont könnyű dolguk van. elég csak az eddigi munkásságot elővenni a Századvégtől és már nyertek is (már ha nyer itt valaki azon túl, hogy beleveri az orrát a másiknak a saját végtermékébe). Nem régen volt az ECHO-n, hogy a Laknert hívták a Kumin-Mráz duóhoz és kormányzási formákról kerültek szóba. Lakner félidőben odafordult a Kuminhoz, hogy ti 2008-ban írtatok erről egy anyagot az elfogadható módokről és szerinted az mennyiben valósul meg mostanában? Utána Kumin szinte már nem szólalt meg. Ők is tudják, hogy nem lehet ezt logikailag védeni semmiképp.
Nézem egy ideje a különböző csatornákon, de rendszerhű srácok mostanság ordenáré hazudnak a hazai pályákon, ahol tök mindegy mit mondanak, mert nincs ellenvélemény, illetve idegenben
kimerül abban a érvrendszer, hogy bármi van, az nem is igazi gond, lényegtelen és majd lesz valahogy. Érvelés helyett csak bagatellizálás és maszatolás megy. Mint a South Park-ban, ahol Saddam elfoglalja Kanadát.
Ez nem csak a politológus csapatra vonatkozik. Még nem láttam olyan nagyszájú HÍR TV celebet, aki ne a cipője orrát nézte volna csak, amikor valami konkrétumról lenne szó és felmerül ellenvélemény.
Ők erre tették fel az életüket. Ennyi. Ha nem jön be, a harácsból majd el lesznek valahogy utána is.

Poldi bá 2012.03.02. 13:14:00

@Chigavera: Na ezzel nem értek egyet! Tudják ők, hogy ez nagyon kínos, és saját magukat nyírják ki. Nincs az a pillanatnyi előny, amiért ez megérné. Ráadásul egyszerre mindenki számára. Ez itt most valamiért "muszáj"...

egyenlítő 2012.03.02. 13:17:31

Azért ne felejtsük el, hogy ferences szerzetesnek sem csak érdekből mentek emberek. Volt, akit a hite vezérelt, és nem tagadta meg csak azért a szolgálatot, mert fedél, élelem és védelem is járt vele. Ugyanakkor voltak remeték is.

Aki a három típusból csak egyet lát, az színvak. Óvatosan közlekedjen a való világban.

Blogger Géza 2012.03.02. 13:37:26

Poldi bácsi úgy tesz, mintha úgy kb 2011-ben született volna, pedig hát ezek egyáltalán nem új jelenségek...

www.origo.hu/itthon/20100224-mn-190-milliora-rugtak-a-political-capital-nbhs-megbizasai.html

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2012.03.02. 13:43:21

@Poldi bá: Elfogadom, hogy nem értesz egyet :) De az igazi muszáj egy virtigli valódi diktatúra jellemzője, ahol meg sem jelenik a választás lehetősége, max a mártírság szélsőséges formájában. Amíg van választás, addig a "muszáj" inkább egyféle önfelmentés, vagy arra utal, hogy olyan tényező van a háttérben, amely megakadályozza az érdemi választást (pl. zsarolhatóság). Ha létezik ilyesmi, derítse ki a "független" újságírás, viszont a kenyérpánik önmagában még nem ilyen.

Nyilván lesz belső munkájuk a kognitív disszonancia feloldásával, de feltételezem, az marad ott, aki ezt magában sikeresen megoldja.

Egyébként ez egy erős trend most, tulajdonképpen ki sem fognak lógni annyira. Érdekes fejlemény például, hogy ezt az állami, hatalmi megrendelői logikát épp most terjesztik ki nem csupán az elvileg független közigazgatási-felügyeleti intézményekre (amelyek ilyen formában el is vesztik az értelmüket), hanem a klasszikusan függetlennek elkönyvelt tudományos, kutatói szférára, azaz a felsőoktatásra, egyetemekre is. Mivel azoknak évente kell folyamodniuk létfenntartásért, függetlenségük bármilyen elméleti lehetősége megszünik, lévén működési feltételrendszerük ad-hoc módon közvetlenül függ a „viselkedésüktől”. Nem is kicsit a tiltott-tűrt-támogatott kéziváltós rendszert idézve a kádári közelmúltból. Az pedig nyilván mindenki számára egyértelmű, hogy ennek milyen hatása van az öncenzúrára és a tudományos függetlenségre.

kirsten 2012.03.02. 13:43:55

Hát nekem Kumin Ferenc személy szerint is nagyon nagy csalódás. Hogy tudott ennyire lesüllyedni ?

Chigavera · http://pezsma.blog.hu/ 2012.03.02. 13:53:08

@egyenlítő: Kedves egyenlítő, magam részéről egyetértek veled, annyi kiegészítéssel, hogy a ferencesek helyett mondjunk inkább például jezsuitát vagy mást, mert a ferencesek pont egy kolduló rend volt, amelyik gyakorlatában is komolyan vette az apostoli szegénység tanát. Ezért például az akkori pápai bürökrácia (amelyik persze találva érezte magát) vívódott is, hogy nem kellene-e esetleg kiátkozni és megpörkölni őket. Egyébként pedig ők például valóban olyanok voltak, akik tudtak nemet mondani és vállalni hitüket, meggyőződésüket a hatalommal szemben. Mondanom sem kell, hogy ezzel a kisebbséghez tartoztak (talán ezért is hívták őket minoritáknak, kistestvéreknek :)

padli-JEAN (törölt) 2012.03.02. 14:29:14

Kumin díszpéldánya ennek a jelenségnek. Vele nem csinált nagy fogást a Fidesz. Nem túl okos, ügyetlenül sumákol,
felszínes, könnyen zavarba jön, elpirul, pislog, feszeng. Vitahelyzetben nem képernyőképes, nevetségessé válik.
Képtelen meggyőző lenni.Ő a megtestesült lóláb.

Mráz okosabb, felkészültebb, ügyesebb. Róla nem gondolom, hogy oda állt, ahol jobb volt az ajánlat. Hihető, hogy meggyőződésből beszél.

bedefiafrici (törölt) 2012.03.02. 14:37:56

A Vincenten önálló téma volt a KUMINISZTIKA.:-)))

karnak 2012.03.09. 03:46:36

@Poldi bá: csak egy kerdes, miert is csinalnak ki magukat hosszu tavon? A megbizoik fennmaradnak, es inseges idokben kevesebb, kormanyzati idokben tobb penzert pr tevekenyseget vegeznek.
Erdekes maga a kerdes hogy ez mennyire etikus vagy sem, erkolcs kontra piac, de mar a politologus velemenyalkotasaval kapcsolatban torok gabor egy even at kvazi onmarcangolt, sokezer karakter szuletett e temaban.

Ez egy mara teljesen jol mukodo modell, megmondoemberekkent funkcionalo politologusok. Egyfajta erkolcsi norma is kialakult, hiszen teljesen megszokott h az atv-n, v az echotv-n az elemzomusorokban 3:1 aranyban leejt a hazai palya, amugy meg a logika diktalja h ez az iparag kialakult, hiszen szabadabban es okosabban lehet igy pr tevekenyseget kifejteni, mint politikuskent.

karnak 2012.03.09. 03:57:42

@padli-JEAN: hat azert ez az elso h mraz okosnak lett titulalva. ever.
Mraz csak annyira bugyuta h sokszor el is hiszi amit mond, legyen az barmilyen blodseg, ne dimenzionaljuk tul.

Poldi bá 2012.03.09. 09:56:11

@karnak: meglehet, pontatlanul fogalmaztam: a szememben kicsinálják magukat. Egyébként, amit írsz, az is egy megoldás, hozzá lehet szokni, nincs is más választás. Csak nekem hiányzik a viták régi hangulata, színvonala, az önálló gondolat a pártos frázisok miatt (még ha az a gondolat nem is az én világnézetemmel egyezik). Meg persze annyi minden más is - az a szép zöld gyep...

Avatar 2012.03.09. 17:26:17

@Poldi bá: Valójában a politológusnak mindenképp van érzelmi elfogultsága valamelyik párt felé, csak van aki jobban titkolja. A kérdés igazából az, hogy melyik a jobb, ha titkolni próbálja és függetlennek állítja be magát, vagy ha nem is próbál függetlennek látszani.
Valami olyasmi helyzet ez, minthogy nincs bűntelen ember, de van aki törekszik bűnmentesen élni, van aki igyekszik bűnmentesnek látszani, és van aki bűnözik és nem érdekli, hogy ez neked nem tetszik.

Poldi bá 2012.03.09. 18:11:10

@Avatar: nem tudom... Kevésbé zavar, hogy tudom (sejtem) a politikai szimpátiáját, ha a mondandója valóban belülről jön, akár az ő szimpátiáját élvező pártot is szolgálja. De itt az a különbség, hogy ezek felmondják a párt által kiadott kiskátét. Mindenhonnan ugyanazok a frázisok jönnek vissza, nem ritkán olyan érvek, amelyek politikus szájából még elmennek, de a politológusi vita elemeként szánalmasak. Vagyis a kétségbeesett és közvetlen hatékonyságúnak remélt agitprop-munka és a politikailag ugyan elkötelezett, de önálló gondolkodású megszólalás között teszek különbséget.

Avatar 2012.03.09. 18:30:34

@Poldi bá: Sajnos ez a bevált formula, a vallások is úgy működnek, hogy az egyszerű hívek kezébe nyomnak egy viszonylag jó érvgyűjtemény és ameddig nem kérdeznek túl az abban előkészített válaszokon, addig az egyszerű hívő is egész jól megállja a helyét egy hitvitában, nem kell, hogy különösen magas teológiai tudása legyen. Így készítették fel a térőtőpapokat is, és a jehovásoknak, szcientológusoknak stb. is megvannak a maguk bejáratott magyarázatai.
Vajon lehetne-e olyan teológiai vitát rendezni, ahol a teológusoktól azt várnánk el, hogy ne a hitük szerinti tantételeket hangoztassák, hanem függetlenül gondolkodjanak, elemezzenek? Ahol húznánk az orrunkat, hogy az egyik teológus egyben katolikus pap, és akkor ő biztos csak a katekizmust fogja visszamondani, inkább akkor ne is legyen a vitán katolikus vallású résztvevő, mert az ő véleményüket már úgyis unásig ismerjük?

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.03.19. 21:01:12

@Chigavera: Kicsit későn, de riszpekt, jó kis összefoglalás volt ez a komment!

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.03.19. 21:03:38

@Avatar: Sokszor nem is párt felé. hanem értékrend felé. Sajnos a politikában a szereplők és az értékrendek bírálata keveredik.

tintamin 2012.03.30. 18:53:03

Ezüsthajó. Happyend.

Ha mondanak még nekünk ezek a nevek valamit. Mekkora hőbörgés volt, hogy 4milliárd, meg film OV életútjáról, stb.

Ugyanaz a sztori, csak mostmár nincs se meglepődés, se hőbörgés. 2/3 van, lenyeli mindenki.

tintamin 2012.03.30. 19:02:22

Egyébként Giró-Szászt sajnálom, kellett az ellenpont Lakner és Török mellé, ők jók voltak hárman, érdekes volt, komolyan, amikor vitáztak.

Aztán megszületett 2010 nyarán Giró-Szászék honlapján az az iszonyatosan csöpögős, Viktor ánuszába lógó nyelvvel írt cikk, amiről Török Gábor is megemlékezik. És itt lett neki vége, mint "szakembernek", a szóvivőség már csak hab a tortán, a 2milliárd meg csak stafírung:

torokgaborelemez.blog.hu/2010/06/29/203_ugyanarra_gondolnak
süti beállítások módosítása